March 30, 2009

Penamaan Calon Parlimen Bukit Gantang: Jangan Alpa Dengan Sokongan - KP Ampang

Beberapa petugas di UPU Padang Gajah setelah selesai menaikkan kain rentang bilik gerakan

Trong, 29 Mac 2009 / 2 Rabi'ul Akhir 1430H - Ribuan penyokong Pakatan Rakyat (PR) mengiringi calon PAS Parlimen Bukit Gantang Dato' Seri Ir. Nizar Jamalauddin. Menurut rakan-rakan yang telah berada di tempat penamaan calon sejak dari awal pagi lagi, penyokong PR memang ramai, berganda jika dibandingkan dengan penyokong Barisan Nasional (BN) ketika mengiringi calon masing-masing di tempat berkenaan. Suatu petanda awal yang agak menyenangkan. Itulah antara bualan petugas-petugas PAS termasuk dari Ampang yang ditugaskan di Unit Peti Undi (UPU) Padang Gajah.

Selasai sesi penamaan calon, kami antara yang terkemudian sampai mula bergerak mencari UPU Padang Gajah, Trong dalam keadaan panas terik dan lalu lintas yang amat sesak. Akhirnya dengan bantuan telefon beberapa teman warga tempatan kami berjaya sampai ke tempat yang dituju. Alhamdulillah, UPU tempat kami bertugas tak jauh dari Masjid Padang Gajah. Sempat juga melepaskan lelah dan apa-apa yang patut dilepaskan di masjid berkenaan setelah selesai solat, yang kemudiannya disertai oleh beberapa sahabat-sahabat rombongan dari Ampang termasuk YB Khasim, P.A beliau saudara Bazli, Hj Ali Ismail, Hj Mat Jusoh, Saudara Rasimi, Ustaz Amir, Encik Mazelan Ahmad dan ramai lagi.

Sampai sahaja di UPU Padang Gajah, perkara pertama yang kami lakukan ialah menaikkan kain rentang Bilik Gerakan dan beberapa kain rentang kempen yang kami bawa sendiri dari Ampang. Kerja kami agak mudah kerana dibantu oleh petugas-petugas dari Gombak dan Kelab Penyokong PAS dari kalangan India dan Cina tempatan. Itulah kelebihan 'kerjasama', yang berat jadi ringan, yang susah jadi mudah.

Namun dalam kita menikmati sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat, Ketua Pemuda PAS Ampang, Ustaz Fazlulrahimi Maarop mengingatkan agar kita tidak alpa dengan sokongan yang diraih terutama ketika penamaan calon pagi tadi. Paling penting usaha dan strategi kempen mesti mengikut apa yang telah ditetapkan oleh pimpinan. Ini kerana sebahagian di kalangan penyokong yang meramaikan gerombolan yang mengiringi calon ketika penamaan adalah datang dari luar kawasan Bukit Gantang. Justeru, gerak kerja kempen dan munajat kepada Allah mesti diperhebatkan. Semoga Allah memakbulkan segala doa kita, amiin. ~ AQ

Sebahagian Gambar-Gambar Aktiviti di Bukit Gantang