February 18, 2009

PERTAHANKAN PPSMI, HISHAMUDDIN ' KERAS KEPALA ' - SALAHUDDIN

KUALA LUMPUR, 18 Feb (Hrkh) - Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub kesal dengan sikap 'keras kepala' Menteri Pelajaran, Dato' Seri Hishamuddin Hussien yang masih mempertahankan Pengajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ketika ditemui di Lobi Parlimen pada 17 Februari, Salahuddin menyatakan jawapan Hishamuddin yang terllau mempertanakan PPSMI amatlah mengecewakan banyak pihak.
"Saya kesal dengan kenyataan Hishamuddin dan sikap beliau yang langsuang tak dengar pandangan pelbagai pihak saya objektif dengan pandangan dan kajian Gapena, Perkasa dan tokoh-tokoh sasterawan negara A.Samad Said.
"Mereka ini dari segi perjuangan bangsa, kredibiltinya tak boleh dipertkai, tokoh ini melambangkan tingginya perjuangan bangsa Melayu," katanya.
Namun kata Salahuddin kenyataan Hishamuddin tadi langsung tidak hormati panadangan yang berredibiliti dari pejuang bahasa terutamanya Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP).
Apa yang dilihat Hishamuddin yang juga Ketua Pemuda Umno 'keras kepala' dan hanya pentingkan satu legasi yang ditinggalkan manusia (Tun Dr Mahathir Mohamad) yang menghancurkan perjuangan bangsa di negara ini, katanya.
Mengulas mengenai sikap membisu beberapa wakil rakyat Umno berhubung isu PPSMI, Salahuddin berkata 'mereka hanya berani berkokok dalam gelanggang sendiri'.
Sebaliknya di Dewan Rakyat mereka senyap dan langsung tidak menyatakan sikap, walhal mereka sebenarnya tidak suka dengan PPSMI, kata Salahuddin.
"Saya sebagai ahli Parlimen tetap akan ambil bahagian bincang dan membantah PPSMI termasuk melalui perbahasan di Dewan Rakyat, ini agenda penting dan ia agenda Pakatan Rakyat membela hak bangsa," katanya.
Terdahulu sebelum ditemui Harakah, Salahuddin bersama pimpinan PAS termasuk Dato' Mahfuz Omar (PAS Pokok Sena0; Ketua Penerangan Pemuda PAS, Sihaizan Kaiyat dan Kamarudzzaman Mohamad (Pemuda PAS Wilayah) bersama-sama angkatan GMP antaranya, Dato' Hassan Ahmad; Ainun Mohammad; Abdullah Hassan; A.Samad Said dan profesor matematik, Dr Shahril Mohd Zain menyerahkan memorandum membantah PPSMI kepada Hishamuddin di Lobi Parlimenn pada jam 12.00.
Hishamuddin berjanji akan mengkaji memorandum itu, namun beberapa suara kalangan aktivis GMP yang hadir memperli Hishamuddin samada memorandum itu akan dikaji atau dibuang begitu sahaja.
Sementara pada jam 10.00 pagi, Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS TUan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi menerima memorandum mendesak dimansuhkan PPSMI.
Kedua-dua tokoh penting Pakatan Rakyat itu sebelum ini menerima memorandum mengenai perkara yang sama sebelum pilihanraya kecil Kuala Terengganu 17 Januari lalu daripada GMP.
Memorandum 12 halaman itu mengandungi kompilasi ringkasan hasil kajian beberapa ahli akademik tempatan berhubung pelaksanaan PPSMI diserahkan oleh pengerusi jawatankuasa induk GMP, Datuk Hassan Ahmad di Lobi Parlimen.
Anwar yang hadir menemui kumpulan itu dan menerima memorandum di pertengahan sidang media mereka, berucap ringkas: "Saya harap semua ahli parlimen Pakatan Rakyat terus memperjuangkan perkara ini (pemansuhkan PPSMI)."
Turut kelihatan ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan beberapa pemimpin utama Pakatan juga hadir memberikan sokongan kepada gerakan itu.
Melihat sokongan itu, Dr Hassan secara berseloroh berkata: "Tak nampak pula orang-orang Umno."
Dalam sidang media di parlimen, Dr Hassan bagaimanapun berkata, tidak akan menyerahkan memorandum kepada semua ahli Parlimen, sebaliknya akan memberikan kepada "yang terpilih dan ketua-ketua sahaja". - ss -