March 31, 2011

TUDUHAN ZINA DAN LIWAT MENURUT ISLAM

by YB Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang on Wednesday, 30 March 2011 at 07:32

Hadith Nabi SAW yang bermaksud :

"Sesungguhnya kami menghukum apa yang zahir,hanya Allah sahaja yang mengendalikan apa yang tersembunyi.Perkara yang tersembunyi  Kepunyaan Allah dan akan dibicarakan dihari akhirat".

 Jadi di sini kita hanya menghukum apa yang zahir sahaja.  Mengikut kaedah hukum hudud, seseorang itu boleh disabitkan dengan kesalahan zina dan liwat  dengan adanya ikrar secara  sukarela secara rasmi dihadapan hakim,sebanyak 4 kali. Sabda Rasulullah SAW lagi:

"Hukum hudud di tolak sekiranya ada kekeliruan"

Ini bermakna bahawa pengakuan ikrar tersebut mestilah dengan kerelaan hati tanpa dipaksa sebanyak 4 kali (mengikut mazahab hanafi). Di dalam hal ini juga Islam lebih menggalakkan sesorang itu bertaubat dengan Allah kerana itu lebih afdal daripada ianya dijatuhkan hukuman di dunia. Perkara ini berpandukan kepada hadith nabi SAW ketika peristiwa yang berlaku keatas Maiz bin Malik.

Maiz bin Malik datang mengadap Rasulullah SAW dan berkata "Hukumlah aku,kerana aku telah berzina" ketika itu Rasullah tidak mengambil perhatian ke atas permintaan Maiz. Kemudian beliau datang lagi kepada Rasulullah dan mengatakan "Hukumlah aku,kerana aku telah berzina" .Kemudia Rasulullah bertanya adakah kamu mabuk atau gila? Sahabat mengatakan bahawa beliau tidak mabuk atau gila. Selepas itu Azan asar dilaungkan dan Maiz bin Malik bersolat asar bersama Rasulullah.Selepas solat Asar beliau datang lagi kepada Rasulullah dan berkata "Hukumlah aku kerana aku telah berzina". Rasulullah menjawab "Bukankah kamu telah bersolat bersama-sama denganku tadi, mudah-mudahan kamu Allah mengampun dosa kamu. Beliau berkata "Ya, saya telah solat asar tadi, tetapi, Hukumlah saya kerana saya telah berzina" kemudian Rasulullah bertanya "adakah kamu telah kawin?" beliau menjawab "ya" Lalu Rasulullah menjatuhkan hukum rejam sampai mati kepada beliau. Ketika hukuman dijalankan beliau lari dan dikejar oleh para sahabat dan merejamnya hingga mati. Apabila berita ini dikabarkan kepada Rasulullah SAW beliau murka dan berkata "mengapa kamu mengejar beliau, mungkin beliau bercadang untuk menarik balik pengakuanya" Kesimpulanya di sini, seseorang yang membuat pengakuan ikrar, kemudian ketika hukuman dijalankan dan  pengakuan itu ditarik balik, maka hukumannya digugurkan. Hukum hudud terhadap kesalahan zina dan liwat boleh juga disabitkan dengan 4 orang saksi yang adil. Ini berpandukan Firman Allah di dalam surah An-Nur yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang menuduh perempuan(termasuk lelaki)zina atau liwat dan tidak boleh mendatangkan 4 saksi, maka orang yan menuduh itu dijatuhkan hukuman sebat sebanyak  80 kali.dan jangan diterimaa orang yang menuduh ini sebagai saksi kerana mereka ini adalah orang yang fasik."

Syarat-syarat sebagai saksi pula adalah seperti berikut :-
1.Islam
2.Adil(tidak melakukan dosa besar dan tidak berterusan dengan dosa kecil serta tidak melakukan perkara yang menjatuhkan maruah)
3Lelaki(dalam kes  zina dan liwat orang perempuan tidak boleh menjadfi saksi)
4.Setiap saksi mestilah melihat perkara tersebut pada masa yang serentak. Dalam kes zina dan liwat para ulamak bersepakat bahawa ujian DNA dan tayangan video adalah tidak boleh dijadikan sebagai bukti untuk mensabitkan kesalahan. Walaupun begitu ujian DNA dibolehkan untuk  mengugurkan tuduhan.

Nota Admin : Catatan ini adalah sedutan ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ketika Majlis Dailog di Kg. Gelugor Kedai , Marang, Terengganu.- Ogos 1999

sumber : http://www.facebook.com/note.php?note_id=190384171002672