October 21, 2009

Hulu Langat Banjir Lagi!

Berlumpur.. Keadaan dalam rumah sebelum dibersihkan

21 Oktober 2009, Ampang - Semalam ketika sedang bermesyuarat kami menerima SMS daripada seorang sahabat AJK PAS Cawangan Ampang Campuran, Saudara Salehudin yang memohon bantuan segera, Langat (Hulu Langat) banjir lagi!

Ketika itu sudah jam 11.30 mlm. Kami memutuskan untuk ke sana membantu sekadar yang termampu. Penyelaras Amal Ampang, Saudara Shahril segera menghubungi beberapa sahabat lain. Kami menuju ke sana lengkap dengan peralatan untuk membersihkan sisa lumpur di dalam rumah mangsa. Ini adalah banjir kali ketiga dalam masa beberapa tahun sahaja. Terakhir, mungkin yang paling buruk ialah pada April lalu. Ketika itu air naik sekurang-kurangnya 2 1/2 kaki di dalam rumah Salehudin dengan lumpur yang mungkin setebal lebih seinci. Ular pun ada di dalam rumah beliau masa tu menyelamatkan diri dari arus banjir.

Rumah mangsa yang kami 'serang' malam tadi ialah rumah seorang pendakwah dan pakar motivasi, Ustaz Abu Hasan Ashari.

Mangsa, Ustaz Abu Hasan (kiri) bersama KP PAS Ampang Ustaz Fazlulrahimi

Misi berakhir sekitar jam 3:00 pagi. Beliau mengucapkan berbanyak terima kasih atas kesudian sahabat-sahabat dari Unit Amal Ampang membantu meringankan beban beliau membersihkan rumahnya dari sisa banjir.

Kerja-kerja pembersihan sedang giat dijalankan oleh sahabat-sahabat Unit Amal Ampang

Ustaz Fazlul juga tidak ketinggalan dalam menyumbang tenaga

Penyelaras Unit Amal Ampang, Saudara Shahril (kiri) dan Saudara Adha

Jamuan ringan selepas kerja-kerja memberihkan rumah selesai. Buat susah-susah je..

Walaupun letih, esoknya nak kerja lagi.. tapi kepuasan yang tak terhingga terasa kerana berpeluang membantu mereka yang berada di dalam kesusahan di saat mereka sangat memerlukannya.

Kepada mangsa-mangsa banjir atau sesiapa saja yang dalam kesusahan, bersabarlah, sesungguhnya dalam kesusahan itu ada kesenangan. Nak bagi duit, kita tak punya, hanya tenaga yang mampu diberikan. Semoga Allah SWT mengekalkan kesihatan ini agar dapat terus dimanfaatkan untuk ISLAM, amiin.